הכנסת העשרים
מושב שלישי
פרוטוקול מס' 275
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שלישי, ל' בתשרי התשע"ז (01 בנובמבר 2016), שעה 13:00
- פרוטוקול הצעת חוק חדלות פרעון ושיקום כלכלי מיום 1...
- הצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ו-2016, ... חלק 2
- הצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ו-2016, ... חלק 3
- הצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ו-2016, ... חלק 4
- הצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ו-2016, ... חלק 5
- הצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ו-2016, ... חלק 6
- הצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ו-2016, ... חלק 7
- מבנה הצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ו-20...
- דברי הסבר להצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התש... (חלק א)
- דברי הסבר להצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התש... (חלק א' פרק ב')
- דברי ההסבר להצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, הת... (חלק ב')
- דברי ההסבר להצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, הת... (חלק ב' סימן ב')
- דברי ההסבר להצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, הת... (חלק ב' סימן ד')
- דברי ההסבר להצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, הת... (חלק ג')
- דברי ההסבר להצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, הת... (חלק ד')
- דברי ההסבר להצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, הת... (חלק ה')
- דברי ההסבר להצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, הת... (חלקים ו'- ז')
- דברי ההסבר להצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, הת...(חלקים ח'- ט')
- דברי ההסבר להצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, הת...(חלק י')
- דברי ההסבר להצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, הת... (חלקים יא' - יג')
- דברי ההסבר להצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, הת... (חלק יד')
- דברי ההסבר להצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, הת... (תוספות)
- תזכיר חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ה-2015 חלק א'
- תזכיר חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ה-2015 חלק ב'
- תזכיר חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ה-2015 חלק ג'
- תזכיר חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ה-2015 חלק ד'
- תזכיר חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ה-2015 חלקים ה'-ז'
- תזכיר חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ה-2015 חלקים ח'-י
- תזכיר חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ה-2015 חלקים יא'-יב'
סדר היום:
הצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ו-2016 (מ/1207) - הכנה לקריאה שנייה ושלישית
דוד האן:
וגירעון
של 13.
זה
גירעון עתידי, אבל בשוטף זה 180 מיליון רק. לכן,
אני אומר. השאלה – אם זה תהליך של בדיקה לוודא על
כל נכסיו ומה יש לו ואם הוא הבריח ואם הוא רשם את זה על שם של הבת שלו או על שם אחר וכו', יכול להיות שגם בתאגיד צריך דבר כזה.
זה
נכון. במובן הזה זה קצת מקביל לתאגיד. אבל הבדיקה נועדה לשלב השני שהוא גיבוש התוכנית. על מה מבוססת התוכנית? על הנכסים שלו ועל יכולת ההשתכרות שלו. בגדול, מלמעלה, תקופת הבדיקה בודקת את הנכסים שלו ואת היכולות ואת הצרכים שלו, וזה הרכיב השלישי. בסיומה של
אותה תקופת בדיקה שקצוב לה זמן בחוק של סדר גודל של
שנה צריך להביא תוכנית.
ספי זינגר:
נאמן
יש גם על יחיד?
כן,
בפיקוח הכנ"ר כשהתוכנית עצמה מאושרת על-ידי בית משפט. התוכנית נותנת לחייב את האופק. היא אומרת לו: מה אתה צריך לעשות כדי שתקבל הפטר ותוכל לצאת לדרך חדשה, מה נדרש ממך. היא כוללת שני רכיבים מרכזיים: האחד, מימוש נכסים שלך שיממשו אותם ויעבירו אותם לפירעון החובות שלך. השני, מה ההכנסה השוטפת
שעכשיו חלק מההכנסה שלך, חלק ממנה יהיה עבור צורכי
המחיה שלך כי תמיד חלק מזה צריך לצורכי המחיה שלו,
וחלק יהיה לפירעון החובות. רכיב מאוד מרכזי בתוכנית
זה כמה זמן. כמה זמן אתה תצטרך להיות תחת משטר כזה
שבו חלק מההכנסות שלך הולך לחובות ומתי אתה הופך
לקבל הפטר. זה רכיב מאוד מרכזי, אולי הכי מרכזי
בתוך התוכנית – זה שלב שניים.
השלב השלישי הוא השלב של מימוש התוכנית.
יהיה שלוש שנים או כמה זמן שתקבע הוועדה שבו מממשים
את התוכנית, החייב צריך לשלם את חובותיו ולהעביר חלק מההכנסה שלו. הוא צריך לעבוד ולהשתכר ולא לשבת, ולהעביר חלק מההכנסה שלו לטובת הנושים. אלו שלושת השלבים של ההליך כשהעיקרון המנחה שלהם הוא שכמה שיותר
מוקדם החייב יידע מה נדרש ממנו כדי לקבל בסוף הפטר.
16,000
כל שנה.
יכול
להיות נאמן להרבה חייבים.
-
- - שזה הכול טופל על-ידי הכנ"ר. לצורך העובדה
בגלל שאי אפשר היה לטפל בזה הם עשו החצנה של העבודה
הזו כלפי חוץ, הפרטה. זה אפרופו החלק מהסעיף שאנחנו
נחזור אליו לגבי התאגידים ביתר שאת, אז גם פה יש נאמנים וועדה ויש כללים.
זה
באמת נקודת מבט מסוימת. זה לא לגמרי טריוויאלי שעורכי דין פרטיים מטפלים בזה,
ואולי בעולם אידיאלי - - -
ההפרטה
היא לעורכי דין פרטיים?
שעוברים
בחינות.
מצד שני, בעיקר בגלל ההיקפים והכמויות זה פשוט לא אפשרי אחרת. ולהחזיר את זה – זה לא עובד כך היום. אני חושב שאם היינו מחזירים את זה למדינה מי שהיה נפגע מזה בסופו של דבר זה הנפגעים. לא בטוח
שיש להם יכולת לטפל בכמות כל כך גדולה של חייבים.
אני
מניח שחלק מהטיפול באדם כזה לא קשור לדברים
כלכליים, זה קשור לזה שצריך עובד סוציאלי או
פסיכולוגי. זה כל מיני דברים שאם אתה הולך לשקם מישהו זה לא בהכרח עורך דין.
הפרטה, הכנ"ר מפריט את עצמו. הוא לא מסוגל לטפל ב-16,000 חדלי פירעון
יחידים ואז הוא מפריט את עצמו והוא מעביר לעורכי
דין לטפל בזה.
לא,
הוא לא מפריט את עצמו. בכל מקום בעולם שאנחנו
מכירים ושבדקנו, ביחידים מטפלים עורכי דין פרטיים.
זאת אומרת, זה לא פעולה שמקובל בדרך כלל לעשות אותה
בידי סמכות שלטונית ובישראל החליטו להפריט אותה.
כמו
אותו עורך דין שטיפל באיש שניתקו אותו מהחשמל והוא
אמר: אני לא רואה את הבן אדם, אותי מעניין אותי החוב שאני צריך לגבות?
לא,
זה עורכי דין. זה עורכי דין.
בפועל הוא
פסיכולוג לכל דבר ועניין, תאמין לי. עורך דין שמטפל
בחייבים הוא פסיכולוג לכל דבר ועניין. הוא פוגש את המשפחה.
לא,
לא.
קריאה:
זה
נכון שזה בסוף דיני נפשות וזה נושאים רגישים וזה
עוסק באנשים שיש לזה הרבה פעמים השלכות על החיים שלהם ועל
היום יום שלהם. אני חושב שבעולם אידיאלי, ואמרתי את
זה, כן היה נכון אם היה עושה את זה גורם מטעם
המדינה. זה לא המצב בעולם ואני לא חושב שזה ריאלי.
אתם
לא עובדים עם הכנ"ר.
לא
מוסדר.
ברשותכם,
אולי נבין את ההליך ההיסטורי. גם כשהרוב טופל בידי
הכנ"ר, הרי הנאמן מתמנה על נכסי פושט הרגל. הוא לא אפוטרופוס שלו. מלכתחילה הנאמן לא בא כגוף
שיקומי, סוציאלי וכו'.
כן,
אבל אנחנו עכשיו מתחילים לעבור לתפיסה חדשה של
שיקום וניסיון וזה לא רק על הנכסים, אלא זה גם
לראות איך לבנות את הבן אדם ואת התקווה שלו ואת
העתיד שלו אולי.
אני לא יודע אם זה המקום להכניס היבטים סוציאליים ופקידי סעד. אני לא
מזלזל, אני לא יודע אם זה במסגרת החוק הזה. אבל אם תשימו
לב יש גם סעיף שמדבר על השיקום הכלכלי של החייב, ללמד אותו איך להתנהל באופן
אחראי. יש פה סעיפים שלמים. מה שביכולתו של בעל
התפקיד או מה שהחוק הזה עוסק בו הוא מצומצם ל - - -
אוריאל
לדרברג:
זה ממש
לא נכון, זה ממש לא מדויק. יש ועדה מיוחדת של הכנ"ר, מכרז שיוצא בצורה מסודרת, קריטריונים מסודרים שבוחרים
את בעל התפקידים עם ניסיון רב. עוברים ועדת בדיקה
של הכנ"ר. הכנ"ר
יסביר את זה, הוא יושב פה לידי. זה ממש לא מדויק להגיד את זה. זה אנשים עם ניסיון. זה בסך
הכול כחמישים עורכי דין בכל מחוז תל אביב.
לא
אמרתי, שאלתי.
אולי
ארחיב על זה מעט, למרות שרציתי לדבר יותר כללית.
תיכף אני צריך לצאת באופן חד-פעמי, אני מתנצל, אבל אתייחס לנקודה הזו. בעלי התפקיד במקרים של חדלות פירעון של אנשים פרטיים הם בעלי תפקיד שבשונה מהחברות
אנחנו כבר מזה כמה שנים טובות, עוד מתקופתו של
קודמי בתפקיד הכונס הרשמי, בוחרים אותם מתוך מאגר
שאנחנו מחזיקים. מה שעוד לא היה עם החברות, אצל
הפרטיים כבר יש. המאגר הזה מתחדש מדי שנתיים-שלוש
עם תנאי כשירות שאנחנו דורשים מעורכי הדין
המשתתפים. יניב ציין בצדק. אנחנו בדיוק עכשיו, בסוף השנה האזרחית
הזו, עומדים לחדש את המאגר. ולכן, אנחנו כרגע באמצע התהליך
של הבחירה מחדש כאשר יש גם מבחנים, גם השתלמויות, גם
ראיונות פרטניים, גם בחינה לאחור, הערכת תפקוד של הנאמנים, לפחות אלה שחוזרים ומבקשים להתמנות מחדש. יש גם מעקב רציף אחר התפקוד שלהם. ספי הזכיר קודם מהלך שנקטנו בו בתקופתי, לא ארחיב על זה עכשיו אלא ככל שהדבר יידרש במסגרת הדיונים הקונקרטיים בהצעת החוק. אבל
במסגרת המהלך הזה של הבניית הליכי חדלות הפירעון של הפרטיים עד ההגעה להפטר, בין השאר, עסקנו גם בנקודה של לא לעשות הנחות לבעלי התפקיד כי זיהינו שקודם לכן היה מאגר
אומנם, אבל בעלי התפקיד לעיתים באמת דגרו על הביצים
או קפאו על שמריהם ולא באמת קידמו את ההליך, לא
לכיוון הפטר, לא בדקו עד הסוף תביעות חוב גם עבור
הנושים. היה מעט חוסר מעש. זה השתנה מתיקים כאלה
לתיקים אחרים, לפי הכדאיות, לפי אם יש כסף. אנחנו
החלטנו שצריך לעשות סדר בדבר הזה ושהכול צריך
להיעשות בצורה מאוחדת, מפוקחת. בנינו מתווה שאנחנו
עובדים עליו ומקפידים עליו עם לוחות זמנים שכרגע,
כמו שספי הזכיר קודם, עכשיו רוצים לעגן בחקיקה גם
לוחות זמנים מוגדרים לביצוע פעולות על מנת שהדברים האלו לא
יהיו באוויר.
הדברים האלה נותנים את אותותיהם. אנחנו באמת חשים שינוי חיובי מאוד בתפקוד באמת של בעלי התפקיד. תמיד יש בעיות פה ושם ואז צריך לפקח ואז צריך להחליף בעלי תפקיד או לגרוע מהמאגר, אנחנו עושים את
הדברים האלה, או למנוע הקצאה של תיקים חדשים למי
שאיננו עומד בסטנדרטים שאנחנו דורשים. אנחנו נוקטים
בכל הפעולות הללו. סך הכול, בשלוש-ארבע השנים
האחרונות יש שינוי חיובי גדול מאוד בהקשר הזה, וזה
עובד טוב. כמו שספי הזכיר קודם, זה נכון. בכל העולם
זה עובד כך.
עו"ד נועם קוריס בפייסבוק
עו"ד נועם קוריס ביוטיוב
עו"ד נועם קוריס בטוויטר
עו"ד נועם קוריס בגוגל פלוס
עו"ד נועם קוריס, קבוצת עורכי דין בפייסבוק
עו"ד נועם קוריס ב pinterest.com
עו"ד נועם קוריס בבלוגר
עו"ד נועם קוריס בלינקדין
עו"ד נועם קוריס בקפה דה מרקר
עו"ד נועם קוריס בישראל בלוג
עו"ד נועם קוריס בתפוז
עו"ד נועם קוריס ב simplesite
עו"ד נועם קוריס ב saloona
אודות משרד עו"ד נועם קוריס ושות'
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה